« NEWS UPDATES: »

Xpress Publishing via blog@xpresstvm.tk





Wednesday, 30 November 2011

Mullaperiyar: Kerala writes to TN


Vandiperiyar: Chief minister Oomen Chandy had written a letter to Tamil Nadu chief minister J Jayalalithaa wanting to reduce the water level of Mullaperiyar dam to 120 feet. He told mediapersons in Thiruvananthapuram that TN people have started realising the gravity of the Mullaperiyar issue.

A change has been seen emotional to the issue. The people of Tamil Nadu have understood the need of a new dam genuinely. Chandy added that TN will stand by Kerala in reducing the water level to 120 feet.

The water level at the Mullaperiyar dam touched 136.6 feet with the continuous rains in catchment areas. Inorder to reduce the water level and allay fears of safety among the people, the level at the Idukki dam has been raised.

Though there were intermittent rains on Wednesday, the water level was at 136.4 feet and with heavy rains in the catchment areas the water level rose..

മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ : തമിഴ്‌നാടിന് കേരളം കത്തയച്ചു


തിരുവനന്തപുരം: മുല്ലപ്പെരിയാറിലെ ജലനിരപ്പ് 120 അടിയാക്കി കുറയ്ക്കണമെന്നാവശ്യപ്പെട്ട് മുഖ്യമന്ത്രി ഉമ്മന്‍ചാണ്ടി തമിഴ്‌നാട് മുഖ്യമന്ത്രി ജയലളിതക്ക് കത്തയച്ചു. മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ വിഷയത്തില്‍ കേരളത്തിന്റെ ആശങ്ക തമിഴ്‌നാട് ഉള്‍ക്കൊണ്ടു തുടങ്ങിയെന്നും മുഖ്യമന്ത്രി ഉമ്മന്‍ചാണ്ടി തിരുവനന്തപുരത്ത് മാധ്യമപ്രവര്‍ത്തകരോട് പറഞ്ഞു. 

വൈകാരികമായ സമീപനങ്ങളില്‍ ഇരുസംസ്ഥാനങ്ങള്‍ക്കും മാറ്റം വന്നിട്ടുണ്ട്. പുതിയ ഡാം വേണമെന്ന ആവശ്യം ധാര്‍മ്മികമാണെന്ന് തമിഴ്‌നാട്ടിലെ ജനങ്ങള്‍ക്കും മനസ്സിലായിത്തുടങ്ങിയിട്ടുണ്ട്. ജലനിരപ്പ് 120 അടിയിലേക്ക് കുറക്കുന്ന കാര്യത്തില്‍ തമിഴ്‌നാട് കേരളത്തിനൊപ്പം നില്‍ക്കുമെന്നാണു പ്രതീക്ഷിക്കുന്നതെന്നും അദ്ദേഹം കൂട്ടിച്ചേര്‍ത്തു.

ഇതിനിടെ വൃഷ്ടിപ്രദേശത്തെ മഴയെത്തുടര്‍ന്ന് മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ അണക്കെട്ടില്‍ ജലനിരപ്പ് 136.5 അടിയായി. സുരക്ഷാ ഭീഷണിയൊഴിവാക്കാനും ജലനിരപ്പ് കുറയ്ക്കാനുമായി ഇടുക്കി അണക്കെട്ടിലെ വൈദ്യുതോല്‍പാദനം വര്‍ദ്ധിപ്പിച്ചിട്ടുണ്ട്. 

ഇന്നലെ പകല്‍ ഇടവിട്ട് മഴപെയ്തിരുന്നെങ്കിലും ജലനിരപ്പ് 136.4 ആയിരുന്നു. വൈകീട്ട് വൃഷ്ടിപ്രദേശത്തും സംഭരണിയിലും കനത്ത മഴപെയ്തതാണ് ജലനിരപ്പ് ഉയര്‍ത്തിയത്. 

ഇവിടെനിന്നുള്ള നീരൊഴുക്ക് കൂടിയതിനെതുടര്‍ന്ന് ഇടുക്കി അണക്കെട്ടിലും ജലനിരപ്പ് ഉയര്‍ന്നിട്ടുണ്ട്. ഇതേ തുടര്‍ന്നാണ് ഇടുക്കിയിലെ വൈദ്യുതി ഉല്‍പാദനം കൂട്ടാന്‍ നിര്‍ദേശം നല്‍കിയത്.

മുല്ലപ്പെരിയാറിന്റെ കഥ - ഒന്നം ഭാഗം

രാജാവിന്റെ ഹൃദയരക്തം കിനിഞ്ഞ കരാര്‍


മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ അണക്കെട്ട്.
കേരളത്തിലെഇടുക്കി ജില്ലയില്‍, പെരിയാര്‍ നദിക്ക് കുറുകേ പണിതിരിക്കുന്ന അണക്കെട്ടാണ്‌ മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ അണക്കെട്ട്.ലോകത്തില്‍ ഇന്ന് നിലവിലുള്ള ഉയരം കൂടിയ ഭൂഗുരുത്വ അണക്കെട്ടുകളില്‍ ഏറ്റവും പഴക്കം ചെന്നതാണിത്. നിര്‍മ്മാണകാലഘട്ടത്തില്‍ ലോകത്തിലെ ഏറ്റവും വലിയ അണക്കെട്ടായിരുന്നു. ചുണ്ണാമ്പും സുര്‍ക്കിയും ഉപയോഗിച്ചു നിര്‍മ്മിച്ച അണക്കെട്ടുകളില്‍ ലോകത്ത് നിലവിലുള്ള ഏക അണക്കെട്ട് എന്ന പ്രത്യേകത ഇതിനുണ്ട്. ഇന്ന് ഇന്ത്യയിലെ ഏറ്റവും പഴക്കമുള്ള അണക്കെട്ടുകളില്‍ ഒന്നാണ്. തേക്കടിയിലെ പെരിയാര്‍ വന്യ ജീവി സങ്കേതം, ഈ അണകെട്ടിന്റെ ജലസംഭരണിക്ക് ചുറ്റും സ്ഥിതി ചെയ്യുന്നു. കേരളത്തില്‍ തന്നെ ഉത്ഭവിച്ച് അവസാനിക്കുന്ന വൃഷ്ടിപ്രദേശമാണ് അണക്കെട്ടിനുള്ളത്. ബ്രിട്ടീഷ് സാമ്രാജ്യ ഭരണകാലത്ത് കേരളത്തിലെപശ്ചിമഘട്ടപ്രദേശത്തുനിന്നും മഴനിഴല്‍ പ്രദേശങ്ങളായ, മദുര, തേനി തുടങ്ങിയ തമിഴ്‌ഭാഗങ്ങളിലേക്ക് ജലസേചനത്തിനായി ജലം എത്തിക്കുക എന്ന ലക്ഷ്യത്തോടെ നിര്‍മ്മിച്ചിട്ടുള്ളതാണ് ഈ അണക്കെട്ട് 112 വർഷം പഴക്കംചെന്നതാണ്‌.


മുല്ലയാര്‍, പെരിയാര്‍ എന്നീ നദികളാണ് ഇവിടെ തടുത്തുനിര്‍ത്തിയിട്ടുള്ളത്. നദികളുടെ പേരില്‍ നിന്നുമാണ് അണക്കെട്ടിന്റെ പേരിന്റേയും ഉത്ഭവം.

ചരിത്ര പശ്ചാത്തലം

1789-ലാണ്‌ പെരിയാറിലെ വെള്ളം വൈഗൈ നദിയില്‍ എത്തിക്കാനുള്ള ആദ്യ കൂടിയാലോചനകള്‍ നടന്നത്. തമിഴ്നാട്ടിലെ രാമാനാട് മുത്തുരാമലിംഗ സേതുപതി രാജാവിന്റെ പ്രധാനിയായിരുന്ന മുതിരുള്ളപ്പപ്പിള്ളയാണിതിനു മുന്‍കൈ എടുത്തത്. അദ്ദേഹം ബ്രിട്ടീഷുകാരുമായി സഖ്യത്തിലായിരുന്നെങ്കിലും സേതുപതി രാജാവ് ബ്രിട്ടീഷുകാരോട് യുദ്ധം പ്രഖ്യാപിച്ചതുമൂലം പദ്ധതി ആദ്യം നടപ്പിലായില്ല.യുദ്ധം തോറ്റ സേതുപതി താമസിയാതെ സ്ഥാനഭ്രഷ്ടനായി. പ്രദേശം മദിരാശി പ്രസിഡന്‍സിയുടെ കീഴിലായി. തേനി, മദുര, ദിണ്ടിക്കല്‍, രാമനാഥപുരം എന്നിവടങ്ങളിലെ ജലക്ഷാമം ബ്രിട്ടീഷുകാര്‍ക്കു തലവേദനയഅയിത്തീര്‍ന്നു. ഇതേ സമയം തിരുവിതാംകൂറിലെ പെരിയാറ്റില്‍ പ്രളയം സൃഷ്ടിക്കുന്ന കാലാവസ്ഥയും. ബ്രിട്ടീഷുകാര്‍ പെരിയാര്‍ നദിയിലെ വെള്ളം പശ്ചിമഘട്ടത്തിലെ മല തുരന്ന് മദുരയിലൂടെ ഒഴുകുന്ന വൈഗൈ നദിയിലെത്തിക്കാന്‍ പദ്ധതിയിട്ടു. ഇതിനായി ജെയിംസ് കാഡ്‌വെല്ല് എന്ന വിദഗ്ദനെ പഠനം നടത്താനായി നിയോഗിച്ചു (1808)
ജയിംസ് കാഡ്‌വെല്ലിന്റെ നിഗമനം പദ്ധതിക്കെതിരായിരുന്നു. എങ്കിലും വെള്ളം തിരിച്ചു വിടാനുള്ള ശ്രമത്തില്‍ നിന്ന് ബ്രിട്ടീഷുകാര്‍ പിന്മാറയില്ല. പിന്നീട് കാപ്റ്റന്‍ ഫേബറിന്റെ നേതൃത്വത്തില്‍ മറ്റൊരു പഠനം നടന്നു. ഇതിന്റെ അടിസ്ഥാനത്തില്‍ വെള്ളം തിരിച്ചുവിടാനുള്ള ചെറിയ ഒരു അണക്കെട്ടിന്റെ പണികള്‍ 1850-ല്‍ തുടങ്ങി. ചിന്നമുളിയാര്‍ എന്ന കൈവഴിയിലൂടെ വെള്ളം ഗതിമാറ്റി വിടാനായിരുന്നു പദ്ധതി. എന്നാല്‍ ചില സാഹചര്യങ്ങള്‍ മൂലം നിര്‍മ്മാണം നിര്‍ത്തിവെക്കേണ്ടിവന്നു.
മധുര ജില്ലാ നിര്‍മ്മാണവിദഗ്ദനായ മേജര്‍ റീവ്സ് 1867-ല്‍ മറ്റൊരു പദ്ധതി മുന്നോട്ടുവച്ചു. പെരിയാറില്‍ 162 അടി ഉയരമുള്ള അണകെട്ടി ചാലുകള്‍ വഴി വൈഗൈ നദിയുടെ കൈവഴിയായ സുരുളിയാറിലേക്ക് വെള്ളമെത്തിക്കാനായിരുന്നു ഈ പദ്ധതി നിര്‍ദ്ദേശിച്ചത്. എന്നാല്‍ നിര്‍മ്മാണവേളയില്‍ വെള്ളം താല്‍കാലികമായി തടഞ്ഞുവക്കാനുള്ള ബുദ്ധിമുട്ടുമൂലം പദ്ധതി ഉപേക്ഷിക്കപ്പെട്ടു.

അന്നത്തെ ചീഫ് എഞ്ചിനീയറായിരുന്ന ജനറല്‍ വാക്കര്‍ നിര്ദ്ദേശിച്ച മറ്റൊരു പദ്ധതിയും സാങ്കേതിക പ്രശ്നങ്ങള്‍ മൂലം ഉപേക്ഷിക്കപ്പെട്ടു. 1882-ല്‍ നിര്‍മ്മാണവിദഗ്ദരായ കാപ്റ്റന്‍ പെനിക്യുക്ക്, ആര്‍ സ്മിത്ത് എന്നിവര്‍ പുതിയ പദ്ധതിസമര്പ്പിക്കാനായി നിയോഗിക്കപ്പെട്ടു. എല്ല പഴയ പദ്ധതികളും പഠനവിധേയമഅക്കിയശെഷം പുതിയതു സമര്‍പ്പിക്കാനായിരുന്നു നിര്‍ദ്ദേശം. ഇതനുസരിച്ച് 155 അടി ഉയരമുള്ള അണക്കെട്ടിന്‌ പെനിക്യുക്ക് പദ്ധതി തയ്യാറാക്കി. താഴെ 115.75 അടിയും മുകളില്‍ 12 അടിയുമാണ്‌ വീതി. ചുണ്ണാമ്പ്, സുര്‍ക്കി, കരിങ്കല്‍ എന്നിവയുപയോഗിച്ചുള്ള അണക്കെട്ടിനു 53 ലക്ഷം രൂപയായിരുന്നു ചെലവ് പ്രതീക്ഷിച്ചിരുന്നത്. ഈ തുകയുടെ ഏഴുശതമാനം വീതം എല്ലാവര്‍ഷവും പദ്ധതിയില്‍ നിന്ന് തിരിച്ചുകിട്ടുമെന്നായിരുന്നു കണ്ടെത്തല്‍. കൊടും വരള്‍ച്ചയില്‍ പൊറുതിമുട്ടിയ ബ്രിട്ടീഷ് സര്‍ക്കാര്‍ പദ്ധതി അംഗീകരിച്ചു നിര്‍മ്മാണനിര്‍ദ്ദേശം നല്‍കി.

വിശാഖം തിരുനാള്‍ രാമവര്‍മ്മ
പെരിയാര്‍ കേരളത്തിലെ നദിയായതിനാല്‍ പദ്ധതിയനുസരിച്ച് അന്നത്തെ കേരളമായിരുന്ന തിരുവിതാംകൂറിന്റെ സമ്മതം ആവശ്യമായിരുന്നു. വിശാഖം തിരുനാള്‍ രാമവര്‍മ്മ യായിരുന്നു അന്നത്തെ രാജാവ്. ഒരു കരാറില്‍ ഏര്‍പ്പെടാന്‍ ആദ്യം അദ്ദേഹം സന്നദ്ധനായിരുന്നില്ല. ബ്രിട്ടീഷ് അധികാരികള്‍ നയപരമായ ബലപ്രയോഗത്തിലൂടെ തിരുവിതാംകൂറിനെ 1886-ല്‍ ഉടമ്പടിയില്‍ ഒപ്പുവെപ്പിക്കുകയായിരുന്നു. എന്റെ ഹൃദയരക്തംകൊണ്ടാണ് ഞാന്‍ ഒപ്പുവയ്ക്കുന്നത് എന്നാണ് വിശാഖം തിരുനാള്‍ മാര്‍ത്താണ്ഡവര്‍മ വ്യസനത്തോടെ ഈ കരാറിനെ വിശേഷിപ്പിച്ചത്.


1800 വര്‍ഷം പഴക്കമുള്ള കല്ലണ അണക്കെട്ട്




ചോള രാജാവായ കരികാലനാണ് കല്ലണ ഡാം നിർമ്മിച്ചത്. (പുരാതന അണക്കെട്ടിനോട് 19-ആം നൂറ്റാണ്ടിൽ കൂട്ടിച്ചേർക്കപ്പെട്ട ഭാഗവും ചിത്രത്തിൽ കാണം)
ഇന്ത്യയിലെ ആദ്യത്തെ അണക്കെട്ടാണ്‌ കല്ലണ. (തമിഴ്:கல்லணை. ഇംഗ്ലീഷ്: Grand Anicut) തമിഴ്‌നാട്ടിലെ കാവേരി നദിക്കു കുറുകെയുള്ള ഈ ഡാം ക്രി.വ. ഒന്നാം നൂറ്റാണ്ടിൽ കരികാല ചോളനാണ്‌ നിർമ്മിച്ചത്. ഇന്നും കേടുകൂടാതെ നിൽക്കുന്ന ഈ അണക്കെട്ട്, 19-ആം നുറ്റാണ്ടിൽ പുനരുദ്ധരിച്ച് ഗ്രാൻഡ് അണക്കെട്ട് എന്ന പേര്‌ നൽകി. ഇന്ന് ഉപയോഗത്തിലിരിക്കുന്ന ലോകത്തിലെ ഏറ്റവും പഴക്കം ചെന്ന ജലപദ്ധതികളിലൊന്നാണ്‌ ഇത്. 19-ം നൂറ്റാണ്ടിൽ ബ്രിട്ടീഷ് എൻ‌ജീനീയർ ആർതർ തോമസ് കോട്ടൺ ആണ് പുനരുദ്‌ധാരണം നടത്തിയത്.
തിരുച്ചിറപ്പള്ളിയിൽ നിന്നും 20 കിലോമീറ്റർ അകലെ കാവേരി നദിക്കു കുറുകെയാണ് ഈ അണക്കെട്ട്. ഇത് കാവേരിയെ രണ്ടായി മുറിക്കുന്നു. കൊല്ലിടമാണ് രണ്ടാമത്തെ നദി.

Tuesday, 29 November 2011

സ്ത്രീ പീഡനത്തിലും മുന്നില്‍


തിരുവനന്തപുരം: ഐ.ടി. രംഗത്തെ കുതിച്ചുചാട്ടത്തിനും വിനോദസഞ്ചാരകേന്ദ്രങ്ങളുടെ ആകര്‍ഷണത്തിനും പുറമെ തലസ്ഥാന നഗരത്തിന് മറ്റൊരു ഖ്യാതി കൂടി ചാര്‍ത്തിക്കിട്ടിയിരിക്കുന്നു. സ്ത്രീകളുടെ നേര്‍ക്കുള്ള അതിക്രമങ്ങളുടെ പേരിലാണ് ഈ വര്‍ഷം തലസ്ഥാന നഗരത്തെക്കുറിച്ചോര്‍ക്കുന്നത്. 2011-ല്‍ ഏറ്റവും കൂടുതല്‍ ബലാത്സംഗക്കേസുകള്‍ റിപ്പോര്‍ട്ട് ചെയ്യപ്പെട്ടിരിക്കുന്നത് തലസ്ഥാനനഗരത്തിലാണ്.

ജില്ലയില്‍ കഴിഞ്ഞ സപ്തംബര്‍ വരെയുള്ള കണക്കില്‍ 136 ബലാത്സംഗക്കേസുകളാണ് വിവിധ സ്റ്റേഷനുകളിലായി രജിസ്റ്റര്‍ ചെയ്തിട്ടുള്ളത്. നഗരത്തിനുള്ളില്‍ മാത്രം 30 കേസുകളും റൂറല്‍ പരിധിയിലെ സ്റ്റേഷനുകളില്‍ 106 കേസുകളുമാണുള്ളത്. നഗരത്തിലെ വിവിധ സ്റ്റേഷനുകളില്‍ സ്ത്രീ പീഡനക്കേസുകളുടെ എണ്ണം പെരുകുന്നുവെന്നാണ് കണക്ക്. കുറ്റകൃത്യങ്ങളുടെ നിരക്കില്‍ ദേശീയ റെക്കോര്‍ഡ് തന്നെ നേടിയിട്ടുള്ള കൊച്ചി പോലും 'മാന്യത' പുലര്‍ത്തിയിട്ടുണ്ടെന്നാണ് കണക്കുകള്‍ പറയുന്നത്. കൊച്ചിയില്‍ നഗരത്തിലും റൂറലിലുമായി ആകെ 64 ബലാത്സംഗക്കേസുകളാണ് ഇതുവരെ റിപ്പോര്‍ട്ട് ചെയ്തിട്ടുള്ളത്. പോലീസ് ഹെഡ്ക്വാര്‍ട്ടേഴ്‌സില്‍ ലഭിച്ച ഈ കണക്കുകള്‍ തലസ്ഥാനനഗരത്തിലെ സമൂഹത്തിന്റെ നേര്‍ചിത്രം നല്‍കുന്നു.

സ്ത്രീകളുടെ നേര്‍ക്കുള്ള അതിക്രമങ്ങളുടെ കാര്യത്തിലും തലസ്ഥാനനഗരം തന്നെയാണ് മുന്നില്‍. ജില്ലയിലാകെ 850 ലേറെ കേസുകളാണ് അതിക്രമങ്ങളുടെ പേരില്‍ മാത്രം റിപ്പോര്‍ട്ട് ചെയ്തിട്ടുള്ളത്. ഇതില്‍ 275 കേസുകള്‍ നഗരത്തിലെ വിവിധ സ്റ്റേഷനുകളിലായി രജിസ്റ്റര്‍ ചെയ്യപ്പെട്ടിട്ടുള്ളതാണ്. റൂറലില്‍ 575 ലേറെ കേസുകളും. ഇതില്‍ ദേഹോപദ്രവം, ഭര്‍തൃപീഡനം, തട്ടിക്കൊണ്ട് പോകല്‍ എന്നിവയും ഉള്‍പ്പെട്ടിട്ടുണ്ട്. കുട്ടികളുടെ നേര്‍ക്കുള്ള ആക്രമണങ്ങളും കൊലപാതകങ്ങളും അപകടകരമാംവണ്ണം തലസ്ഥാനനഗരത്തിലേറുന്നുണ്ടെന്നാണ് പോലീസ് ഉന്നതോദ്യോഗസ്ഥര്‍ ചൂണ്ടിക്കാട്ടുന്നത്.

അതേസമയം മറ്റ് ജില്ലകളില്‍ ബലാത്സംഗക്കേസുകളുടെ എണ്ണം കുറയുന്നുണ്ടെന്നാണ് പോലീസിന്റെ കണ്ടെത്തല്‍. തലസ്ഥാന നഗരത്തില്‍ അപകടകരമാംവണ്ണം സ്ത്രീകളുടെ നേര്‍ക്കുള്ള അതിക്രമങ്ങള്‍ പെരുകുകയും ചെയ്യുന്നുണ്ട്. കുറ്റവാളികളുടെയെണ്ണം പെരുകുന്നുണ്ടെങ്കിലും ഇവര്‍ക്ക് മതിയായ ശിക്ഷ ലഭിക്കുന്നില്ലെന്നത് ഗുരുതരമായ സ്ഥിതിവിശേഷത്തിലേയ്ക്കാണ് നയിക്കുന്നതെന്നാണ് ആശങ്ക. കുറ്റവാളികളുടെ എണ്ണം അപകടകരമായ തോതിലുയരുകയാണെന്നാണ് പോലീസിന്റെയും പക്ഷം.

ബലാത്സംഗക്കേസുകളേറുന്നുണ്ടെങ്കിലും പരാതിക്കാര്‍ പിന്‍വാങ്ങുന്നതും ശ്രദ്ധേയമാണ്. വനിതാ കമ്മീഷന്‍ അദാലത്തുകളിലെത്തുന്ന പല കേസുകളിലും പരാതിക്കാര്‍ തന്നെ പിന്‍വാങ്ങുന്നുണ്ടെന്നാണ് പറയുന്നത്. പീഡനത്തിനിരയായ സ്ത്രീകള്‍ക്ക് നിയമനടപടിക്രമങ്ങളില്‍ സുരക്ഷ ലഭിക്കാത്തതുകാരണമാണ് ഇവര്‍ പരാതിയില്‍ നിന്ന് പിന്‍വാങ്ങുന്നതെന്നാണ് വനിതാകമ്മീഷന്‍ അധ്യക്ഷ ജസ്റ്റിസ് ഡി. ശ്രീദേവി ഉള്‍പ്പെടെയുള്ളവര്‍ ചൂണ്ടിക്കാട്ടുന്നത്. തെളിവെടുപ്പ്, വിചാരണ തുടങ്ങിയ നിയമ നടപടിക്രമങ്ങളില്‍ ഗോപ്യത ഇല്ലാത്തതു കാരണം സമൂഹത്തില്‍ ഇരകള്‍ അവഹേളിക്കപ്പെടുന്ന സ്ഥിതിവിശേഷമാണുള്ളത്. അതിനാല്‍ പലരും കേസുകളില്‍ നിന്ന് പിന്‍വാങ്ങുകയാണെന്നാണ് ചൂണ്ടിക്കാണിക്കപ്പെടുന്നത്. 

പല്ലും നഖവുമില്ലാതെ വനിതാകമ്മീഷന്‍


സ്ത്രീകളുടെ പ്രശ്‌നങ്ങള്‍ അവതരിപ്പിക്കപ്പെടാനുള്ള മുഖ്യ പ്ലാറ്റ്‌ഫോം ആയ വനിതാ കമ്മീഷന് പരിമിതികളേറെയാണ്. പരാതികളില്‍ സത്വരമായി ഇടപെടുന്നതിനും അന്വേഷണത്തിനും പ്രശ്‌നങ്ങള്‍ പരിഹരിക്കുന്നതിനും എസ്.പി. റാങ്കിലുള്ള പോലീസുദ്യോഗസ്ഥന്റെ സേവനം വിട്ടുനല്‍കിയിട്ടുണ്ട്. പക്ഷേ നാളിതുവരെ ഊര്‍ജസ്വലരായ ഉദ്യോഗസ്ഥരെയാരെയും വനിതാകമ്മീഷനിലേയ്ക്ക് വിട്ടുനല്‍കിയിട്ടില്ലെന്നുള്ളത് പരമാര്‍ഥം. മുമ്പ് ഐ.ജി റാങ്കിലുള്ള ഉദ്യോഗസ്ഥനെയാണ് വിട്ടുനല്‍കുമെന്ന് പറഞ്ഞിരുന്നതെങ്കില്‍ ഇപ്പോള്‍ എസ്.പി റാങ്ക് വരെയായി താഴ്ന്നു. ഐ.എ.എസ്. ഉദ്യോഗസ്ഥനെ വിട്ടുനല്‍കുമെന്നായിരുന്നു മറ്റൊരു വാഗ്ദാനമെങ്കില്‍ വിട്ടുനല്‍കുന്നതാകട്ടെ സെക്രട്ടേറിയറ്റിലെ ഏറ്റവും 'കുപ്രസിദ്ധ'നായ മെല്ലെപ്പോക്കുകാരെയാണ്. ഈ പരിമിതികള്‍ക്കിടയിലാണ് തങ്ങള്‍ പ്രവര്‍ത്തിക്കുന്നതെന്ന് വനിതാകമ്മീഷന്‍ അധ്യക്ഷ ജസ്റ്റിസ് ശ്രീദേവിയും ചൂണ്ടിക്കാട്ടുന്നു. പീഡനത്തിനിരയായ സ്ത്രീക്ക് സര്‍ക്കാരുകള്‍ നല്‍കുന്ന പരിഗണന ഇതാണ്. പല്ലും നഖവുമില്ലാത്ത വനിതാകമ്മീഷനും സമൂഹമധ്യത്തില്‍ അവഹേളനവും. തലസ്ഥാനം ബലാത്സംഗക്കേസുകളുടെ എണ്ണത്തില്‍ അതിവേഗം മുന്നേറുകയും ചെയ്യുന്നു.

നിയമസഭ ഡിസംബര്‍ ആദ്യവാരം



 തിരുവനന്തപുരം: മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ വിഷയം ചര്‍ച്ച ചെയ്യാന്‍ നിയമസഭയുടെ അടിയന്തര സമ്മേളനം ഡിസംബര്‍ ആദ്യവാരം വിളിച്ചു ചേര്‍ക്കും. മുല്ലപ്പെരിയാറില്‍ പുതിയ അണക്കെട്ട് നിര്‍മ്മിക്കണമെന്ന് ആവശ്യപ്പെട്ട് പ്രമേയം പാസാക്കുകയാണ്‌ സമ്മേളനത്തിന്‍റെ ലക്ഷ്യം. പ്രമേയം പാസാക്കി ഉടന്‍ തന്നെ കേന്ദ്രത്തിന്‌ സമര്‍പ്പിക്കും.
നാളെ നടക്കുന്ന മന്ത്രിസഭ യോഗം സമ്മേളന തിയതി സംബന്ധിച്ച തീരുമാനം കൈകൊള്ളും. കഴിയുമെങ്കില്‍ ഡിസംബര്‍ രണ്ടിന്‌ നിയമസഭ ചേര്‍ന്ന് പ്രമേയം പാസാക്കി ഡിസംബര്‍ അഞ്ചിനകം കേന്ദ്രത്തിന്‌ സമര്‍പ്പിക്കാനാണ്‌ നീക്കം.
പുതിയ അണക്കെട്ട് വേണമെന്ന പ്രമേയം പാസാക്കാന്‍ അടിയന്തര നിയമസഭ യോഗം വിളിച്ചു ചേര്‍ക്കണമെന്ന്‌ ഇടതുമുന്നണി ആവശ്യപ്പെട്ടിരുന്നു.

മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ പ്രശ്‌നം രമ്യമായി പരിഹരിക്കണം -നടന്‍ ചേരന്‍



തിരുവനന്തപുരം: മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ പ്രശ്‌നം ഇരു സംസ്ഥാനങ്ങളും രമ്യമായി പരിഹരിക്കണമെന്ന് തമിഴ് നടന്‍ ചേരന്‍. എസ്.എം.വസന്ത് സംവിധാനം ചെയ്യുന്ന 'മൂണ്‍റ് പേര്‍ മൂണ്‍റ് കാതല്‍' എന്ന ചിത്രത്തിന്റെ ചിത്രീകരണത്തിനായി പൂജപ്പുര സെന്‍ട്രല്‍ ജയിലില്‍ എത്തിയതായിരുന്നു അദ്ദേഹം.

മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ പ്രശ്‌നത്തില്‍ രാഷ്ട്രീയവുമുണ്ട്. തമിഴ് ജനതയ്ക്ക് വെള്ളം ആവശ്യമാണ്. കേരളത്തിലെ ജനങ്ങള്‍ക്ക് സുരക്ഷയും. കഴിഞ്ഞ പത്തുവര്‍ഷത്തിനിടെയാണ് മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ പ്രശ്‌നം ഇത്ര രൂക്ഷമായത്. ഡാം പരിശോധിച്ച ഒരു വിഭാഗം എന്‍ജിനീയര്‍മാര്‍ പറഞ്ഞത് ഡാമിന് കുഴപ്പമില്ലെന്നാണ്. കുഴപ്പമുണ്ടെന്ന് മറ്റൊരു വിഭാഗം പറയുന്നുണ്ടെങ്കില്‍ ആരാണ് കള്ളം പറയുന്നതെന്ന് പരിശോധിക്കണം. 'ഡാം 999' എന്ന ചിത്രം നിരോധിച്ചതിനെക്കുറിച്ച് തനിക്ക് ഒന്നും അറിയില്ലെന്ന് അദ്ദേഹം പറഞ്ഞു. 15 ദിവസമായി ഷൂട്ടിങ് സൈറ്റിലാണ്. ചിത്രം കണ്ടില്ല. ഏതെങ്കിലും ജനതയ്ക്ക് ഹിതകരമല്ലാത്തത് ചിത്രത്തിലൂണ്ടോ എന്ന് കണ്ടതിന് ശേഷമേ പ്രതികരിക്കാനാവൂവെന്നും അദ്ദേഹം പറഞ്ഞു.

CPI-M demands special assembly session for Mullaperiyar


Thiruvananthapuram: The CPI(M) in Kerala today asked the Congress-led UDF government to convene a specialsession of the state Assembly to discuss the Mullaperiyar dispute and insisted that construction of a new dam is the only permanent solution to the issue. The government should take immediate steps to get necessary permission from the Centre for construction of the new dam at Mullaperiyar, the party said, adding the issue should be discussed in detail as the existence of the 116-year old dam has become a 'threat' to more than 30 lakh people. A solution to the dispute should be evolved with the 
objective of providing water to Tamil Nadu and safety to the people of Kerala, CPI(M) secretariat said in a statement. No one in Kerala has any objection in supplying water to Tamil Nadu by ensuring the safety of people of the state, the party said.

Immediate steps should be taken to restrict the water level in the reservoir to 120 feet 'considering the anxiety of the
people' as the water level in the dam was rising due to heavy rains in the region, it said. Charging Prime Minister Manmohan Singh, 'who was supposed to intervene urgently on the matter' with adopting a 'silent approach,' the party said the Congress-led UDF government should put political pressure on him to intervene. Kerala has been pressing for immediate central intervention to persuade Tamil Nadu to agree to the proposal of a new dam at Mullaperiyar holding that the present structure posed a threat to nearly three million people. 

However, holding a contradictory view, Tamil Nadu has opposed construction of a new dam, asserting that the present
reservoir 'is as safe and good as new' and accused Kerala of whipping up fear psychosis. PTI

Catholic Council meet discusses Mullaperiyar


Major Archbishop of the Syro-Malabar Church George Alencherry said here on Sunday that he was saddened to see even life and death issues getting politicized in the realm of public discourse.
He referred to the threat posed by the old Mullaperiyar dam, especially in the background of frequent earthquakes in the area where the dam was located. The Archbishop called on the Union government and the States of Tamil Nadu and Kerala to work creatively to address the outstanding issues to save Kerala from the fearful consequences of an accident.
He was speaking at the last session of the general body meeting of the Catholic Council of India here at the Renewal Centre, Kaloor.
The Archbishop expressed happiness that the Chief Minister Oommen Chandy was taking a serious view of the situation and was initiating steps to address the fears of the people of the State.
Minister for Finance and Law K. M. Mani said that the Catholic Council, over the last four days, had discussed key contemporary issues. He said that salvation did not mean only for the soul but for all aspects of human life.
He called on the Church to evaluate the working of its institutions and said that these institutions should be instrumental in bringing about social changes. The Minister said that the poorer sections of the society should get more opportunities for higher education through Church-led institutions.
Archbishop of Varappuzha Francis Kallarakkal and Bishop of Jammu and Kashmir Peter Celestine and Bishop Albert D'souza were among those present, said a press release here.

മുല്ലപ്പെരിയാര്‍: കേരളം സുപ്രീംകോടതിയെ സമീപിക്കും


ന്യൂഡല്‍ഹി: മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ അണക്കെട്ടിലെ ജലനിരപ്പ് അടിയന്തരമായി കുറയ്ക്കണമെന്നാവശ്യപ്പെട്ട് കേരളം സുപ്രീംകോടതിയില്‍ ഹര്‍ജി നല്‍കും. ജലനിരപ്പ് 120 അടിയായി കുറയ്ക്കണമെന്നാണ് ആവശ്യം. 

കേരളത്തിനുവേണ്ടി മുതിര്‍ന്ന അഭിഭാഷകന്‍ ഹരീഷ് സാല്‍വെ സുപ്രീംകോടതിയില്‍ ഹാജരാവുമെന്ന് മന്ത്രി തിരുവഞ്ചൂര്‍ രാധാകൃഷ്ണന്‍ അറിയിച്ചു. പ്രധാനമന്ത്രിയുമായുള്ള കൂടിക്കാഴ്ചക്കുശേഷം മാധ്യമപ്രവര്‍ത്തകരോട് സംസാരിക്കുകയായിരുന്നു അദ്ദേഹം. 

കേരളത്തിന്റെ ആവശ്യങ്ങള്‍ പ്രധാനമന്ത്രിക്ക് ബോധ്യമായതായി മന്ത്രി പി.ജെ ജോസഫ് പറഞ്ഞു. ഡിസംബര്‍ ആദ്യവാരം നിയമസഭവിളിച്ചുചേര്‍ത്ത് പുതിയ ഡാമിനുള്ള പ്രമേയം പാസാക്കുമെന്ന് അദ്ദേഹം പറഞ്ഞു. ഇതിനുവേണ്ടിമാത്രമായിരിക്കും സഭ ചേരുന്നത്. 

അണക്കെട്ടുവഴി തമിഴ്‌നാടിന് ഇപ്പോള്‍ ലഭിക്കുന്ന വെള്ളത്തില്‍ കുറവുവരില്ലെന്ന് ഉറപ്പുനല്‍കാമെന്നും മന്ത്രിമാര്‍ വ്യക്തമാക്കി.
തമിഴ്‌നാടുമായി ഏറ്റുമുട്ടലിനില്ലെന്നും മനുഷ്യാവകാശപ്രവര്‍ത്തകരും ശാസ്ത്രജ്ഞരും പ്രശ്‌നം ഏറ്റെടുക്കണമെന്നും ജോസഫ് ആവശ്യപ്പെട്ടു.

Mullaperiyar: Centre to mediate if Kerala assures continued water supply to TN


Union Minister for Water Resources Pawan Kumar Bansal on Tuesday clearly told Kerala Chief Minister Oomen Chandy here that the Centre would try to mediate and convene a bilateral meeting between the governments of Kerala and Tamil Nadu if Kerala give a written assurance that it would continue to supply the quantum of water presently being given from Mullaperiyar dam to Tamil Nadu and also construct the new dam from its own funds.
If the Kerala government is willing to give such a written assurance then the Centre would try to mediate and convene a meeting as the Tamil Nadu government had been opposing the construction of a new dam by Kerala in the place of the existing 116-year old reservoir.
Mr. Bansal said this when Mr. Chandy led a team of his ministers to him to discuss various irrigation projects of Kerala including the Mullaperiyar issue.
The team, which met Prime Minsiter Dr. Manmohan Singh on Monday, referred to a tremor in the dam site, in the Idukki district, bordering Tamil Nadu, on Saturday and claimed that it had caused some cracks/leakage in the reservoir. The PM agreed with the need to provide safety for all the citizens and early settlement of the row between the two States which was pending in the Supreme Court, the CM had claimed.
Stressing on Kerala’s point that there was no alternative except construction of a new dam in Mullaperiyar, Mr. Chandy told journalists here: “Our stand is very clear. We want a new dam. We want to ensure the safety of our people.”
Referring to Tamil Nadu’s opposition for the new dam, he said: “We are not against Tamil Nadu's interest. We are ready to give them water”.
Kerala was always willing to alleviate apprehension of Tamil Nadu on the issue.
Mr. Chandy said the present dam site came under a earth quake prone area and due to Saturday’s tremor, which was the second one in the recent days, leakages were found in the reservoir and a team led by State Revenue Minister T. Radhakrishnan and consisted of experts and the deputy leader of the opposition in the Assembly visited the area and their report was under preparation. Based on their report the cabinet would decide on what sort of action to be taken as the matter was also pending in the Supreme Court, he said.

13 e-toilets to be set up in the city


As many as 13 fully automated e-toilets, a convergence of electronics, web and mobile technologies, will be installed in busy areas along the arterial road of the capital and in the beach resort of Kovalam using the District Innovation Fund (DIF) and from the MP fund.
Kowdiar, Vellayambalam, Saphalyam complex in Palayam, Government Secretariat, Putharikandam maidan, Gandhi Park, East Fort, Shanghumughom, Eve’s beach and Asoka beach in Kovalam are the places where the e-toilets are to be installed. Two e-toilets each are to be installed at Shanghumughom, Eve's and Ashoka beach at Kovalam, where the tourists frequent mostly and the remaining places are to get one unit each.
The e-toilets to come up will be the upgraded versions of the ones installed in the museum and Kanakakunnu premises recently. The 13 e-toilets will come in handy for the public, especially the Sabarimala pilgrims, as the city lacks efficient toilet facilities. The civic authorities had also not bothered to take adequate steps to address the public sanitation issue and it continues to be a neglected area as in other cities in the country.
Being set up at a cost of Rs. 55.55 lakhs, 90 per cent of the funds for installing the 11 e-toilets at eight vantage points is being provided by the district administration and the balance amount is being mobilised by the Kerala State Electronics Development Corporation (Keltron). The e-toilets at Putharikandam maidan and Saphalyam complex is being installed using the MP funds made available by T. N. Seema, Rajya Sabha MP.
“The sites are yet to be handed over to us. The units are ready and the works are expected to be completed early next month’, an official of the Keltron told The Hindu. Keltron had also been awarded the maintenance contract of the e-toilets for seven years by the district administration. Free service is be provided by Keltron during the warranty period.
Delight Bharat 9005 and Delight Bharat 9999 e-toilets developed by Eram Scientific Solutions, the Technopark- based company, is to be installed at these places. The unmanned unit features automated door opening, power flushing, automatic closet washing and sterilisation, and platform cleaning mechanism. The system is backed by SMS alerts to inform the control room about the status of the water tank and the waste management system in the event of a failure.
The door opens automatically when a coin of the specified denomination is inserted into a slot at the entrance. The lights and exhaust fans are controlled by sensors and come on only after a person enters the unit thereby saving power. GPRS technology is used for remote control to monitor the daily collection and halt the operation in case of failure.
The flushing unit uses only 1.5 to 4.5 litres of water compared to a normal domestic flushing system that consumes six to seven litres on an average. Waste water management depends on bio-membrane reactor technology using bacteria. The waste water is recycled.
The DIF was provided to the districts under the recommendation of the 13th Finance Commission to make cutting edge level of the Government responses to the felt needs of the people. A sum of Rs. 1 crore had been made available to all districts in the country.

Mullaperiyar: hartal total in four districts






LDF workers protest in front of the Kumili post office as part of the hartal on Monday.




Shops and trading establishments remained closed in Idukki, Ernakulam, Alappuzha and Kottayam districts on Tuesday in response to a call for hartal by Kerala Congress (Mani) and Kerala Congress (Jacob), Bharatiya Janata Party and others over the Mullaperiyar issue.Transport services were affected in these districts as buses kept off the roads and protesters blocked roads at some places. Boat services did not operate in Alappuzha district. In Idukki district, the hartal is in place for the second day.
Member of the Assembly E. S. Bijimol (CPI) is continuing her hunger strike at Karinkulam Chappathu in Idukki district for the third day. Protests are on in different parts of the district including Chappathu and Kumili demanding Central intervention to resolve the Mullaperiyar issue and ensure the safety of people. Protesters say recurrent tremors and water level in the reservoir at the spillway level could cause breaches in the dam. The local Tamil population has also joined the stir.
Many shops in other parts of Kerala also remained closed, as a section of traders had also called for hartal over Central government’s move to allow foreign investment in retail trade.

Mullaperiyar: Deal with Rourkee IIIT to be signed


New Delhi: The state govt would enter into a deal with IIT Rourkee to study on the impact if the Mullaperiyar dam breaks. The need of the state is to make an elaborative study and submit the report. The deal will be signed by engineers of the Mullaperiyar with the Rourkee IIT.

If the dam breaks, the areas that will be affected, the water entering the districts, time for emergency moves, how to deal with the exigency have to be dealt with in the study. The govt has directed submission of the report by one and half months and would pay a fee of Rs 30 lakhs. Earlier, Rourkee IIT had conducted a study on the effects of the earth quake on the Mullaperiyar dam.

As there are legal implications to the Mullaperiyar issue, the govt aims to submit the new report too to the SC-appointed team. The state is also concerned on the safety of people, Chandy reiterated. He was speaking at Kollam on Tuesday and hopes that Tamil Nadu will oblige to the request to build a new dam.

അനന്തപുരിയിലെ ആദ്യം വൈദ്യുതീകരിച്ച മന്ദിരം



തിരുവനന്തപുരത്ത് ആദ്യമായി വൈദ്യുതീകരിച്ച സ്റ്റേറ്റ് ഗസ്റ്റ്ഹൗസ്. ഇതാണ് ഇന്നത്തെ രാജ്ഭവന്‍ 

മണ്ണെണ്ണ വിളക്കുകളും ഗ്യാസ് ലൈറ്റുകളും നഗരത്തില്‍ നിന്നും വിട പറഞ്ഞു. വൈദ്യുതിയോ അതില്‍ പ്രവര്‍ത്തിക്കുന്ന വിളക്കുകളോ ഉപകരണങ്ങളോ ഇല്ലാത്ത ഒരു നിമിഷത്തെപ്പറ്റി ഇന്ന് ചിന്തിക്കാന്‍ കഴിയില്ല. എന്നാല്‍ ഈ മഹാനഗരത്തില്‍ ആദ്യമായി വൈദ്യുതീകരിച്ച മന്ദിരം ഏതാണെന്ന് അറിയാമോ? അത് സ്റ്റേറ്റ് ഗസ്റ്റ്ഹൗസ് ആണ്.ഇന്ന് ഗസ്റ്റ്ഹൗസ് എന്നു പറയുമ്പോള്‍ നഗരവാസികളുടെ മനസ്സിലെത്തുന്നത് തൈയ്ക്കാട്ടുള്ള പഴയ റസിഡന്‍സി മന്ദിരമാണ്. സ്വാതന്ത്ര്യലബ്ധിക്കുശേഷമാണ് റസിഡന്‍സി മന്ദിരം ഗസ്റ്റ്ഹൗസ് ആയത്. അതിനുമുമ്പുണ്ടായിരുന്ന സ്റ്റേറ്റ് ഗസ്റ്റ്ഹൗസ് ആണ് ഇപ്പോഴത്തെ രാജ്ഭവന്‍.

അനന്തപുരിയില്‍ വിശിഷ്ടാതിഥികള്‍ വന്നാല്‍ താമസിപ്പിക്കാന്‍ പല മന്ദിരങ്ങളും മുമ്പ് ഉണ്ടായിരുന്നു. എന്നാല്‍ ഗവര്‍ണര്‍ ജനറല്‍, ഗവര്‍ണര്‍ തുടങ്ങിയവര്‍ വന്നാല്‍ താമസിക്കാന്‍ ആധുനിക രീതിയിലുള്ള ഒരു മന്ദിരം വേണമെന്ന് ശ്രീമൂലം തിരുനാള്‍ മഹാരാജാവിന് തോന്നി. അദ്ദേഹത്തിന്റെ കാലത്താണ് ഇന്ന് ചില മന്ത്രിമാര്‍ താമസിക്കുന്ന കെട്ടിടങ്ങള്‍ ഉള്‍പ്പെടെയുള്ള പലതും നിര്‍മിച്ചത്. അതില്‍ പ്രധാനമായിരുന്നു സ്റ്റേറ്റ് ഗസ്റ്റ് ഹൗസ്. കവടിയാറിനും വെള്ളയമ്പലത്തിനും ഇടയ്ക്കുള്ള ഒരു ചെറിയ കുന്നിന്‍മുകളില്‍ വിശാലമായ സ്ഥലമായിരുന്നു ഗസ്റ്റ്ഹൗസ് നിര്‍മാണത്തിന് തിരഞ്ഞെടുത്തത്. ഇതിന്റെ ആദ്യഘട്ടത്തിനുതന്നെ രണ്ടുലക്ഷം രൂപ ചെലവഴിച്ചു. ഇതോടൊപ്പം പണി തുടങ്ങിയ പാങ്ങോട്ടുള്ള പട്ടാള ക്യാമ്പ് കെട്ടിടങ്ങള്‍ക്ക് മൂന്നുലക്ഷവും തിരുവനന്തപുരം ലോകോളേജ് മന്ദിരം (ഇന്ന് ഏജീസ് ഓഫീസ് മന്ദിരത്തിലെ ഓടിട്ട കെട്ടിടം) വഞ്ചിയൂരിലെ എസ്.എം.വി. (ഇന്നത്തെ ജില്ലാ കോടതി) സ്‌കൂള്‍ മന്ദിരത്തിന് മൂന്നുലക്ഷവും വി.ജെ.ടി. ഹാളിന് നാല്പതിനായിരം രൂപയും ചെലവാക്കിയതായി അന്നത്തെ രേഖകളില്‍ കാണുന്നു. ഈ കെട്ടിടങ്ങളില്‍ നിന്നും ഗസ്റ്റ്ഹൗസിനെ വ്യത്യസ്തമാക്കുന്നത് അതിലെ ആധുനിക സംവിധാനങ്ങളും വൈദ്യുതീകരണവുമാണ്. ഈ കെട്ടിടത്തില്‍ ആദ്യമായി അതിഥിയായി എത്തിയത് ബോബിലിയിലെ മഹാരാജാവായിരുന്നു. കൊച്ചിയിലേയും തിരുവിതാംകൂറിലേയും ക്ഷണം അനുസരിച്ച് 1913-ല്‍ ആണ് അദ്ദേഹം തിരുവനന്തപുരത്ത് എത്തിയത്. കുന്നിന്‍ മുകളിലുള്ള ആധുനിക രീതിയിലുള്ള ഈ മന്ദിരം കണ്ട് മഹാരാജാവ് അത്ഭുതപ്പെട്ടു. നഗരത്തില്‍ ആദ്യമായി വൈദ്യുതീകരിച്ച കെട്ടിടം ഇതാണെന്നും ഇവിടെ ആദ്യത്തെ അതിഥി താനാണെന്നും മഹാരാജാവ് ഓര്‍മക്കുറിപ്പില്‍ രേഖപ്പെടുത്തിയിട്ടുണ്ട്.ഈ മന്ദിരത്തോടനുബന്ധിച്ച് നാലുകെട്ട് രൂപത്തില്‍ പുതിയ കെട്ടിടവും ഉടന്‍ വരുമെന്നും അദ്ദേഹം പുസ്തകത്തില്‍ രേഖപ്പെടുത്തിയിട്ടുണ്ട്. ബോബിലി മഹാരാജാവിന് ശേഷം എത്രയോ ഗവര്‍ണര്‍മാരും ഗവര്‍ണര്‍ ജനറല്‍മാരും മഹാരാജാക്കന്മാരും സൈന്യാധിപന്മാരുമെല്ലാം ഈ മന്ദിരത്തില്‍ അതിഥിയായി എത്തി. ഐക്യകേരള രൂപവത്കരണത്തിനുശേഷം ആദ്യത്തെ ഗവര്‍ണര്‍ ബി. രാമകൃഷ്ണറാവു മുതല്‍ ഈ മന്ദിരം രാജ്ഭവനായി.

വൈദ്യുതി വിളക്കുകള്‍ ഒരുകാലത്ത് ജനങ്ങള്‍ക്ക് അത്ഭുതമായിരുന്നു. നഗരത്തിന്റെ പല ഭാഗത്തും മണ്ണെണ്ണയിലും ഗ്യാസിലും കത്തുന്ന വിളക്കുകള്‍ പഴമക്കാര്‍ മറന്നിട്ടില്ല. നഗരത്തില്‍ ചില സ്ഥലത്തെങ്കിലും ഇത്തരം വിളക്കുകാലുകള്‍ ഇന്നും കാണാന്‍ കഴിയും. 1900-ല്‍ മൂന്നാറില്‍ കണ്ണന്‍ദേവന്‍ കമ്പനി ചെറിയ തോതില്‍ അവരുടെ ആവശ്യത്തിന് ജലവൈദ്യുത പദ്ധതി ആരംഭിച്ചതാണ് കേരളത്തിലെ വൈദ്യുതോല്പാദനത്തിന്റെ തുടക്കം. എന്നാല്‍ വര്‍ഷങ്ങള്‍ കഴിഞ്ഞപ്പോള്‍ ചെറിയ തോതിലുള്ള ജനറേറ്റര്‍ ഉപയോഗിച്ചുള്ള വൈദ്യുതി ഉല്പാദനം പ്രചാരത്തില്‍ വരാന്‍ തുടങ്ങി. ഓയില്‍ ഉപയോഗിച്ചാണ് ഇത്തരം ജനറേറ്ററുകള്‍ പ്രവര്‍ത്തിപ്പിച്ചിരുന്നത്. ഇത് ജനങ്ങള്‍ക്ക് വലിയ അത്ഭുതമാണ് ഉണ്ടാക്കിയത്. പരിമിതമായ തോതില്‍ ചില വിളക്കുകള്‍ കത്തിക്കാന്‍ മാത്രമേ ജനറേറ്ററുകള്‍ക്ക് കഴിഞ്ഞിരുന്നുള്ളൂ. പില്‍ക്കാലത്ത് വി.ജെ.ടി. ഹാളില്‍ നടന്നിരുന്ന നാടകങ്ങള്‍ക്ക് ജനറേറ്റര്‍ ഉപയോഗിച്ചുള്ള വിളക്കുകള്‍ ഉപയോഗിച്ചു. കണ്ണന്‍ദേവന്‍ കമ്പനി വൈദ്യുതി ഉല്പാദനം ആരംഭിച്ച് രണ്ടു ദശാബ്ദം കഴിഞ്ഞപ്പോള്‍ തിരുവിതാംകൂര്‍ സര്‍ക്കാരും ഇതുപോലൊരു പദ്ധതിയെപ്പറ്റി ആലോചന തുടങ്ങി. 1920-ല്‍ ഇതേപ്പറ്റിയുണ്ടായ ചര്‍ച്ചയില്‍ രണ്ട് നിര്‍ദേശങ്ങള്‍ ഉണ്ടായി. തിരുവനന്തപുരത്തെ അരുവിക്കരയിലെ വെള്ളച്ചാട്ടത്തില്‍ നിന്നോ അതല്ലെങ്കില്‍ ഓയില്‍ ഉപയോഗിച്ചോ വൈദ്യുതി ഉല്പാദിപ്പിക്കുക എന്നതായിരുന്നു അത്. അരുവിക്കര പദ്ധതി പ്രായോഗികമല്ലെന്ന് കണ്ടതിനെത്തുടര്‍ന്ന് ഓയില്‍ ഉപയോഗിച്ചുള്ള വൈദ്യുത ഉല്പാദനത്തിന് 1927 സപ്തംബറില്‍ സര്‍ക്കാര്‍ തീരുമാനിച്ചു. റീജന്റ് മഹാറാണി സേതുലക്ഷ്മിബായി ആയിരുന്നു അന്നത്തെ ഭരണാധികാരി. തമ്പാനൂരിനും കിഴക്കേക്കോട്ടയ്ക്കും ഇടയ്ക്കുള്ള സ്ഥലമാണ് പവര്‍ഹൗസ് സ്ഥാപിക്കാന്‍ നിശ്ചയിച്ചത്. 1928-ല്‍ പണി ആരംഭിച്ചു. ഇതിനുവേണ്ടിയുള്ള എന്‍ജിനുകള്‍ തൂത്തുക്കുടിയില്‍ നിന്നാണ് കൊണ്ടുവന്നത്. 1929-ല്‍ പവര്‍ഹൗസിന്റെ പണി പൂര്‍ത്തിയായി. ശ്രീമൂലം പ്രജാസഭയുടെ രജതജൂബിലി ആഘോഷത്തോടനുബന്ധിച്ച് 1929 ഫിബ്രവരിയില്‍ പവര്‍ഹൗസ് ദിവാന്‍ എം. ഇ. വാട്ട്‌സ് ഉദ്ഘാടനം ചെയ്തു. ഇവിടത്തെ യന്ത്രത്തിന്റെ ശബ്ദവും വൈദ്യുത വിളക്കുകളുടെ കണ്ണഞ്ചിപ്പിക്കുന്ന പ്രകാശവുമെല്ലാം നഗരവാസികളില്‍ പലരും അയവിറക്കാറുണ്ട്. 541 തെരുവുവിളക്കുകള്‍ക്കും കൊട്ടാരം ഉള്‍പ്പെടെ ചില മന്ദിരങ്ങള്‍ക്കുമാണ് ആദ്യം വൈദ്യുതി നല്‍കിയിരുന്നത്. കോട്ടയ്ക്കകത്തായിരുന്നു ആദ്യത്തെ സബ്‌സ്റ്റേഷന്‍.

ക്രമേണ വൈദ്യുതി ആവശ്യക്കാരുടെ എണ്ണം കൂടി. സര്‍ക്കാര്‍ പ്രസ്, ആസ്പത്രികള്‍ എന്നിവിടങ്ങളിലേക്ക് വൈദ്യുതി കൂടുതല്‍ വേണമെന്നായി. ഇതേ തുടര്‍ന്നാണ് പള്ളിവാസല്‍ ജലവൈദ്യുത പദ്ധതിക്ക് തുടക്കം കുറിച്ചത്. തിരുവിതാംകൂര്‍ ഇന്‍ഡസ്ട്രിയല്‍ എന്‍ജിനീയര്‍ കെ. പി. പി. മേനോന്റെ നേതൃത്വത്തിലുള്ള വിദഗ്ദ്ധ സംഘവും ദിവാന്‍ സര്‍ സി. പി. യുടെ ഇച്ഛാശക്തിയും ശ്രീചിത്തിര തിരുനാള്‍ മഹാരാജാവിന്റെ പിന്തുണയും എല്ലാം ഒത്തുകൂടിയപ്പോള്‍ അസാധ്യമെന്ന് പലരും കരുതിയിരുന്ന പള്ളിവാസല്‍ പദ്ധതി യാഥാര്‍ത്ഥ്യമായി. 1940 മാര്‍ച്ച് 19ന് രാവിലെ 7.30 മുതല്‍ പള്ളിവാസല്‍ പദ്ധതിയില്‍ നിന്നുള്ള വൈദ്യുതി തിരുവിതാംകൂറിന്റെ വിവിധ ഭാഗങ്ങള്‍ക്ക് ഒപ്പം അനന്തപുരിയിലുമെത്തി. അന്ന് ജനങ്ങള്‍ക്ക് അത് അത്ഭുതം നിറഞ്ഞ ഉത്സവമായിരുന്നു.

മരപ്പണിക്കാരന്റെ പ്രവചനങ്ങള്‍



ഭൂകമ്പങ്ങള്‍ മിക്കവയും പ്രവചിക്കാന്‍ ശിവനുണ്ണിക്കു കഴിയുന്നു. ജപ്പാനിലുണ്ടായ വന്‍ ഭൂകമ്പങ്ങള്‍ മുതല്‍ ഏറ്റവും ഒടുവിലുണ്ടായ ഇടുക്കിയിലെ ഭൂകമ്പം വരെ പ്രവചിക്കുന്നത് പത്താം ക്ളാസ് വിദ്യാഭ്യാസം പോലും പൂര്‍ത്തിയാക്കാത്ത കോഴിക്കോട് അരക്കിണര്‍ തൊടുകപ്പാടം പുളിശ്ശേരി വീട്ടില്‍ പി. ശിവനുണ്ണി എന്ന മരപ്പണിക്കാരനാണ്.

നവംബര്‍ 24ന് രാവിലെ എട്ടിനും പതിനൊന്നിനും ഇടയില്‍ ഈരാറ്റുപേട്ട പ്രഭവകേന്ദ്രമായി ഭൂകമ്പമുണ്ടാകുമെന്നു ശിവനുണ്ണി പ്രവചിച്ചെങ്കിലും ഒന്നും സംഭവിച്ചില്ല. പക്ഷേ 48 മണിക്കൂറിനകം തന്നെ 26ന് പുലര്‍ച്ചെ 3.15ന് ഭൂചലനമുണ്ടായത് ജനങ്ങളെ ആശങ്കയുടെ മുള്‍മുനയില്‍ നിര്‍ത്തി.

ഭൂകമ്പത്തെക്കുറിച്ച് പഠിക്കാന്‍ തുടങ്ങിയത് എപ്പോഴായിരുന്നു?

ഏകദേശം 5 വര്‍ഷം മുന്‍പാണ്. മഴക്കാലത്ത് മരപ്പണി കുറവായ സമയത്ത് വെറും നേരംപോക്കിനായി മാത്രം തുടങ്ങിയതാണ്. മഴവെള്ളം കെട്ടിക്കിടന്ന ഭാഗത്ത് ഭൂമിയുടെ അടിയില്‍ നിന്ന് ധാരാളം കുമിളകള്‍ പൊന്തിവന്നു. അതേ ദിവസം തന്നെയാണ് ഇന്തൊനീഷ്യയില്‍ ഭൂകമ്പമുണ്ടായത്. പിന്നെ ക്രമേണ വിശ്രമത്തിനിടെ ആകാശനിരീക്ഷണമായി. ആ നിരീക്ഷണങ്ങള്‍ കോസ്മിക് രശ്മികളെക്കുറിച്ചുള്ള പഠനത്തില്‍ എത്തിച്ചു. പുസ്തകങ്ങളും ഇന്റര്‍നെറ്റും ധാരാളം വിവരം തന്നു.

ഭൂകമ്പങ്ങള്‍ക്കുള്ള പ്രധാന കാരണമെന്താണെന്നുള്ളതാണ് താങ്കളുടെ കണ്ടെത്തലില്‍ പറയാനുള്ളത്?

സൂര്യഗ്രഹണം, ചന്ദ്രഗ്രഹണം എന്നിവയെപ്പോലെ തന്നെ ഭൂകമ്പത്തെയും മുന്‍കൂട്ടി കണ്ടെത്താന്‍ കഴിയുമെന്നതാണ് എനിക്കു പറയാനുള്ളത്. ഭൂമിയും കോസ്മിക് രശ്മികവും തമ്മിലുള്ള അകലം കുറയുമ്പോഴാണ് ഭൂകമ്പത്തിന് സാധ്യത കൂടുന്നത്. കോസ്മിക് രശ്മികളുടെ സഞ്ചാരപഥം കൃത്യമായി കണ്ടെത്താനായാല്‍ ഭൂകമ്പസാധ്യതയുള്ള സ്ഥലവും സമയവും പ്രവചിക്കാനാവും.

കൃത്യമായി പ്രവചിക്കാനാവുമോ?

കിറുകൃത്യമായി പ്രവചിക്കാനാവുമെന്നൊന്നും ഞാന്‍ അവകാശപ്പെടുന്നില്ല. ഇതു ജ്യോതിഷമല്ല. ശാസ്ത്രമാണ്. ആധികാരികമായി പറയാന്‍ മാത്രം ഞാന്‍ ആളല്ല. പത്താം ക്ളാസ് പോലും പൂര്‍ത്തിയാക്കാത്ത ഒരു വെറും മരപ്പണിക്കാരന്‍.

പ്രവചിക്കുന്നതിന്റെ മാനദണ്ഡം എന്താണ്?

പുസ്തകത്തില്‍ വരച്ചും കണക്കുകൂട്ടിയുമാണ് ഇപ്പോള്‍ പ്രവചിക്കുന്നത്. ഇതിനു പോരായ്മകളുണ്ട്. ഇതു പരിഹരിക്കാന്‍ നല്ലൊരു കംപ്യൂട്ടര്‍ പ്രോഗ്രാം ഉണ്ടാക്കാന്‍ ആരെങ്കിലും മുന്നോട്ടുവന്നാല്‍ ഈ ബലഹീനതകള്‍ ഒഴിവാക്കാം.

ഇനിയും ഭൂമി കുലുങ്ങുമോ എന്ന ഭീതിയിലാണ് കേരളത്തിലെ ജനങ്ങള്‍. പ്രത്യേകിച്ച് മുല്ലപ്പെരിയാര്‍ അണക്കെട്ടിന് ബലക്ഷയം സംഭവിച്ച സാഹചര്യത്തില്‍.

നവംബര്‍ 24 മുതല്‍ ഡിസംബര്‍ 9 വരെയുള്ള കാലയളവില്‍ ചെറിയ ചലനത്തിനു സാധ്യത കാണുന്നുണ്ട്. തീവ്രത മൂന്നില്‍ താഴെ മാത്രമായിരിക്കും. ചിലപ്പോള്‍ ഒരു മുഴക്കം മാത്രമാവും. മുല്ലപ്പെരിയാറില്‍ ഭയക്കാന്‍ മാത്രമുള്ള ഭീഷണി കാണുന്നില്ല. ഭൂമിയും കോസ്മിക് രശ്മികളും തമ്മിലുള്ള അകലം കൂടി വരികയാണ്. ആറു മാസത്തേക്ക് ശക്തമായ ഭൂചലന സാധ്യത കാണുന്നില്ല. ആറു മാസം കഴിഞ്ഞാല്‍ വീണ്ടും രശ്മികള്‍ ഭൂമിയോട് അടുത്തു വരുന്ന സമയമാണ്.
Courtesy: Malayala Manorama 

Monday, 28 November 2011

Attukal Bhagavathy Temple


Mythological Background

The story goes that the Goddess Bhagavathy revealed herself to a fervent devotee of a notable family viz. Mulluveettil family. It is said that one evening a young girl appeared before the head of the family while he was performing his oblations in the Killi river and requested him to help her cross the river. Impressed by her charismatic demeanor, the- old man bent before her with awe and reverence and not only helped her cross the river but took her to his house nearby. Strangely enough, while the household members were amidst preparations for intending a warm welcome to the young girl, she vanished. That very night the Goddess Bhagavathy appeared as an icon before the old man in his dream and demanded that he should establish an abode for her in the nearby sacred ground of shrubs and herbs (kavu), at a consecrated spot marked by three lines. The next morning the old man went to the spot revealed to him in the dream and to his great surprise he did find three marks indented on the ground. He lost no time in erecting a temple on this consecrated spot to house the Goddess. Many years later, the building was renovated by the local devotees. They also installed a beautiful and majestic icon of the Deity with four arms, bearing weapons of destruction in each, like spear, sword, skull, shield etc. The consecration ceremony of this Exalted Being was performed by no less a person than the high priest of the Badarinath Temple.

The Attukal Bhagavathy Temple, one of the ancient temples of South India, is popularly described as Sabarimala of the Women, as women form the major portion of devotees. The Goddess in the temple of Attukal is worshipped as the Supreme Mother, creator of all living beings and the mighty preserver as well as destroyer of them all. The pilgrims from all over the country, who visit Sree Padmanabha Swamy Temple and worship the Lord, do not consider their visits complete without the visit to the shrine of the supreme Mother Attukalamma. Vishnumaya took the incarnation of Bhagavathy to annihilate the evil and protect the good in the world in the present Era namely Kaliyuga.

According to mythology, Attukal Bhagavathy is supposed to be the divinised form of Kannaki, the famous heroine of Chilapathikaram, written by Elenkovadikal, the Tamil Poet. The story goes that after the destruction of ancient city of Madurai, Kannaki left the city and reached Kerala via Kanyakumari and on the way to Kodungalloor took a sojourn at Attukal. Kannaki is supposed to be the incarnation of Parvathy, the consort of Paramasiva. The all powerful and benign Attukal Bhagavathy reigns eternally supreme at Attukal and nurses devotees as a mother does her children. Thousands of devotees from far and near flock to the Temple to bend before the Goddess with awe and reverence to prostrate and redress their affliction and agony.

The Pongala Mahotsavam is the most important festival of Attukal Bhagavathy Temple. The offering of Pongala is a special temple practice prevalent in the southern part of Kerala and some parts of Tamilnadu. It is a ten-day programme commencing on the Karthika star of the Malayalam month of Makaram-Kumbham (February-March) and closing with the sacrificial offering known as Kuruthitharpanam at night. On the ninth day of the festival the world famous Attukal Pongala Mahotsavam takes place. The entire area of about 5 kilometre radius around temple with premises of houses of people of all caste, creed and religion, open fields, roads, commercial institutions, premises of Government offices etc. emerges as a consecrated ground for observing Pongala rituals for lakhs of women devotees assembling from different parts of Kerala and outside. The ceremony is exclusively confined to women folk and the enormous crowd, which gathers in Thiruvananthapuram on this auspicious day is reminiscent of the Kumbhamela Festival of North India.

Incarnation of Goddess

India has ever been the holy land of gods and goddesses. Since ages past, men and women kings and emperors, saints and sages here were worshipping the Lord not only as the omnipotent and absolute 'one' but also as the 'one' whose manifestations are varied and manifold and who possesses different names, forms and divine attributes. Thus Almighty the Eternal God was worshipped in different forms such as Brahma, Vishnu and Siva, and their consorts; representing specific divine attributes of the Lord. Ancient puranas have described that Siva and Sakthi were simultaneously worshipped from the period of Aryans and Dravidians. Vishnumaya took the incarnation of Bhagavathy to annihilate evil and protect the good in this world. She grants every wish of Her devotees and resides in their hearts in multifarious forms.

Story of Kannaki

According to mythology, Attukal Bhagavathy is supposed to be the divinised form of "Kannaki", the famous heroine of Chilappatikaram, the sangham work of Tamil Literature written by ilamkovadikal. After the destruction of the ancient city of Madurai, Kannaki left that city and reached Kerala via Kanyakumari and on her way to Kodungalloor took a sojourn at Attukal. The hymns of the "Thottampattu ) sung during the annual temple festival, are based on the story of Kannaki. Moreover, architectural depictions of Goddess Kannaki seen on the Gopuram temple substantiate this mythology. Small wonder then. that, Sri. Vidyadhiraja Chattambi Swamy, the well known saint of Kerala, found this temple premises ideal for his meditations. And there are so many stories which prove the greatness of the Goddess and which attract thousands of devotees to the temple.
www.attukal.org

Vellarada Kurisumala


Kurisumala is located in Kerala, South India. It lies 52 kilometers South East of Trivandrum city, capital of Kerala, bordering Tamil Nadu.

It is 58 kilometers away from the Trivandrum International Airport. The nearest railway station is at Neyyattinkara, 28 kilometers from Kurisumala. There is a bus terminal at Vellarada which is 5.5 kilometers from Kurisumala.

How to reach Kurisumala
Trivandrum » Neyyattinkara » Vellarada » Kurisumala
Trivandrum » Kattakada » Vellarada » Kurisumala
Nedumangad » Kallikkad » Vazhichal » Vellarada » Kurisumala
Nagarcoil » Marttandam » Panachamood » Vellarada » Kurisumala
Kulasekharam » Kaliyal » Netta » Kurisumala

Palayam Juma Masjid



The history of the Palayam Mosque at Trivandrum dates back to 1813 AD, when the British Indian Second Regiment was stationed here. It was then constructed as a small mosque (Pattalappalli), with an open place for 'ld' prayers. Later in 1824 A.D. when the sixth regiment was posted here its officers bought up the land appointed a Quazl and entrusted the Muazin the documents of the mosque. In 1848 AD, when the sixteenth regiment came here its Jamadaars and Havildars did considerable improvements to the mosque including the construction of a gate and arrangements for the maintenance and upkeep of the mosque building. When, subsequently other regiments were stationed here, its officers brought about further changes and improvements. Thus the mosque is nearly 200 years old. Later, in 1960's many philanthropic businessmen and government officials of Trivandrum took up renovation of the mosque and constructed the present day Palayam Juma Masjid under the leadership of the then Qazi and Imam Moulavi Sheikh Abul Hassan Ali Noori and the Juma Masjid was inaugurated by the then President of India Dr.Zakir Hussain in 1967 . Sheikh Abul Hassan Ali Noori (1921-2011), a freedom fighter, multilingual scholar and the first Imam of Palayam Juma Masjid served here for close to two decades (1959-1979), helped elevate to its present-day status from a ‘pattalappalli’, during his tenure as Imam. Sheikh Abul Hassan Ali was born in 1921 in Thenkassi. He had his schooling in Rajapalayam, and did his graduation in Tanjavur. He left for Burma for his post graduation. After that, he became a teacher in Rangoon. He was proficient in nine languages including Arabic, Urdu, Persian, Malay and Burmese. In 1942, he became active in the Quit India Movement in Uttar Pradesh and Delhi. He became an Imam in Thenkasi in 1952. From 1959 onwards, close to two decades, he was the imam at the Palayam Juma Masjid. A noted orator, social reformer and teacher, he also entertained a progressive outlook, championing women’s education, criticising the dowry system and promoting interest free banking. Launched 'darul amanath'- an interest free micro finance system in 1970, under his guidance. The author of several books, he also has several cassettes on Quran recitals.

Palayam pattalappalli (1813-1960)

The Masjid , commonly known as the Palayam Pally of Trivandrum, is the principal mosque of Trivandrum in Kerala, India. It is a Juma Masjid (Friday Mosque). Moulavi Jamaludheen Mankada is the current Imam of the Mosque. The Juma Masjid, Palayam Mosque is the most important mosque in Thiruvananthapuram, India. Situated at Palayam, the mosque has a temple and a Christian church as its neighbours, establishing the communal harmony of Keralites.

Beema Palli


Beema Palli is a mosque situated on the coast, nearly 5 kms south of Thiruvananthapuram city. The shrine is dedicated to Beema Beevi, a pious muslim lady believed to have divine powers.
The mosque is visited by devotees of all religions. The ten-day Chandanakudam Festival, which starts on the first of jama dul Akbar (March- April) of the Hijra year, attracts thousands of pilgrims.

The devotees bring earthen pots (kudams) filled with coins as offerings. These pots are coated with sandal wood paste (chandanam). Hence the name 'Chandanakudam'.

Vettukad Church



Vettukad Madre-de-Deus Church is a famous centre of pilgrimage in Thiruvananthapuram. Located on the shores of the Arabian Sea, the church is believed to have been established by the missionary St. Francis Xavier.

The annual festival here is called the 'Feast of Christ, the King'. It is celebrated across 10 days culminating in the last Sunday of the liturgical year. On the last Saturday of the feast, the image of Christ is taken out in a large colourful procession. A solemn high mass, sermons, Eucharistic processions and benediction mark the final day.

Vettukad Church is around 10 km away from the city.

Anjuthengu Fort

Anjuthengu Fort Located about 36 Kms north of Thiruvananthapuram, near the famed beach of Varkala, and lying on the seacoast is Anjuthengu , meaning five coconut trees. A place of historic importance as well as beautiful natural setting, Anjuthengu is an ideal destination for those who don't mind walking around and explore what is in store.

The historic significance tagged to Anjuthengu comes through foreign powers like the Portuguese, the Dutch and finally the English East India Company. In the year 1684, the English East India Company chose Anjuthengu to establish their first trade settlement in Kerala.

At Anjuthengu, one can find the remnants of the old English Fort, which was targeted several times by other foreign powers, who were at that time fighting each other to get a firm footing in Kerala. The Fort is now under the protection of National Heritage Monuments. There is also a cemetery inside the fort, which most probably would be having the remains of the occupants of the fort, and the oldest among the burial sites dates to 1704.

Varkala Sivagiri


Sivagiri is a pilgrimage centre in Varkala, India where one of its social reformer and sage Sree Narayana Guru's tomb is located and place where guru was enlightend and got the salvation. The Samadhi (the final resting place) of the Guru here attracts thousands of devotees every year during the Sivagiri Pilgrimage days 30th December to 1st January.

The Sivagiri Mutt, built in 1904, is situated at the top of the Sivagiri hill near Varkala. Even decades after the guru breathed his last here in 1928; his samadhi continues to be thronged by thousands of devotees, donned in yellow attire, from different parts of Kerala and outside every year during the Sivagiri Pilgrimage days - 30th December to 1st January.

The Sivagiri Mutt is also the headquarters of the Sree Narayana Dharma Sangham, an organization of his disciples and saints, established by the Guru to propagate his concept of 'One Caste, One Religion, One God'. The Guru Deva Jayanti, the birthday of the Guru, and the samadhi day are celebrated in August and September respectively every year. Colourful processions, debates and seminars, public meetings, cultural shows, community feasts, group wedding and rituals mark the celebrations.

Sree Padmanabhaswamy temple


Sree Padmanabhaswamy temple (Malayalam: ശ്രീ പദ്മനാഭസ്വാമി ക്ഷേത്രം) is a Hindu temple dedicated to Lord Vishnu located in Thiruvananthapuram, India. The shrine is currently run by a trust headed by the royal family of Travancore. The temple is one of 108 Divya Desams (Holy Abodes of Vishnu) – principal centres of worship of the deity in Vaishnavism. The temple, constructed in the Dravidian style of architecture, is glorified in the Divya Prabandha, the early medieval Tamil literature canon of the Tamil Alvar saints (6th–9th centuries CE), with structural additions to it made throughout the 16th century CE, when its ornate Gopuram was constructed. The Temple is a replica of the famous Sri Adikesavaperumal Temple at Thiruvattar. Sri Padmanabhaswamy Temple gave its name to Kerala’s state capital Thiruvananthapuram. ‘Thiru’ ‘Anantha’ ‘Puram’ means Sacred Abode of Lord Anantha Padmanabha. The city is also known as Anandapuram (City of Bliss) and Syananduram (Where Bliss is not far off). Ananda refers to Sree Padmanabha Himself. Hindu scriptures refer to the Supreme Being as 'Sachidananda' (Absolute Truth, Absolute Consciousness and Absolute Bliss).
The Principal Deity, Padmanabhaswamy, is enshrined in the "Anantha-sayanam" posture (in the eternal sleep of Yoga-nidra on the serpent Anantha). The Maharajah of Travancore bears the title, "Sree Padmanabha-dasa’ (Slave of Lord Padmanabha).


Origins of the Temple

There are many legends regarding the origins of the temple.
One such legend says that Vilvamangalathu Swamiyar alias Divakara Muni residing near Ananthapuram Temple, Kasargod prayed to Lord Vishnu for his darshan. The Lord came in disguise as a small, mischievous boy. The boy defiled the Saligrama which was kept for Puja. The Sage became enraged at this and chased the boy. The boy disappeared. The Sage reached Ananthankadu searching for the boy. There he saw the boy merging into an Iluppa tree (Indian Butter Tree). The tree fell down and became Anantha Sayana Moorti (Vishnu reclining on Anantha). But the Lord was of an extraordinarily large size with head at Thiruvallom, navel at Thiruvanananthapuram and lotus-feet at Thrippadapuram (Thrippappur). The Sage requested the Lord to shrink to a smaller proportion – thrice the length of his staff. Immediately, the Lord shrank. But even then many Iluppa trees obstructed a complete vision of the Lord. The Sage saw the Lord in three parts – thirumukham, thiruvudal and thrippadam.
Ananthankadu Nagaraja Temple still exists to the north west of Sri Padmanabhaswamy Temple. The Samadhi (final resting place) of the Swamiyar exists to the west of the Sri Padmanabha Temple. A Krishna Temple was built over the Samadhi. This Temple, known as Vilvamangalam Sri Krishna Swami Temple, belongs to Thrissur Naduvil Madhom.
http://www.sreepadmanabhaswamytemple.com/

Padmanabhapuram Palace


Padmanabhapuram Palace (Malayalam: പത്മനാഭപുരം കൊട്ടാരം) complex is located in at Padmanabhapuram Fort, close to the town of Thuckalay in Kanyakumari District, Tamilnadu, in India. It is about 20 km from Nagercoil, and about 50 kilometers from Thiruvananthapuram, Kerala. The palace complex is inside an old granite fortress around four kilometers long. The palace is located at the foot of the Veli Hills, which form a part of the Western Ghats. The river Valli flows nearby.[1] The palace is administered by the Government of Kerala archeology department.

The palace was constructed around 1601 CE by Iravi Varma Kulasekhara Perumal who ruled Travancore between 1592 CE and 1609 CE.It is believed that the Thai Kottaram was built in CE 1550. The maker of modern Travancore Anizham Thirunal Marthandavarma ( CE 1706 -1758 ) who ruled Travancore from CE1729 to 1758 rebuilt the palace in 1n around 1750. King Marthaanda Varma dedicated the kingdom to his family deity Sree Padmanabha , an incarnation of Lord Vishnu and ruled the kingdom as Padmanabha dasa or servant of Lord Padmanabha. Hence the name Padmanabhapuram or City of Lord Padmanabha. In the late 18th century,precisely in 1795 CE the capital of Travancore was shifted from here to Thiruvananthapuram, and the place lost its former glory. However, the palace complex continues to be one of the best examples of traditional Kerala architecture, and some portions of the sprawling complex are also the hallmark of traditional Kerala style architecture.

The Padmanabhapuram Palace complex consists of several structures:

  • Mantrasala; literal meaning, King's Council Chamber
  • Thai Kottaram; literal meaning, Mother's Palace(It didn't mean the mother's palace, but the first building or the mother of the buildings over there) - believed to have been constructed before AD 1550
  • Nataksala; literal meaning, the Hall of Performance, or of Performing Arts
  • A four-storeyed building at the centre of the Palace complex
  • Thekee Kottaram; literal meaning, the Southern Palace

Kovalam Palace

Kovalam Palace was constructed between 1924 and 1931 during the seven-year regency of Maharani Setu Lakshmibai. Travancore royal family had handed over the palace and its sprawling premises to the Tourism Department for use as a guesthouse. 

Kilimanoor palace


Kilimanoor palace is famous as the birth place of Raja Ravi Varma, the celebrated Indian painter.
The Palace

The Palace complex covers more than six hectares, and comprises the traditional residential structures of Kerala, like the Nalukettu, small and medium sized buildings, two ponds, wells and sacred groves (kaavu). Raja Ravi Varma is said to have built and maintained some of the buildings from the proceeds of his paintings. Families related to the Travancore royal house continue to live here.
History

The royal house at Kilimanoor has a history stretching back more than 300 years, although the oldest buildings are from a much earlier period. However, it was in 1753 that the palace was built in its present form.



Kilimanoor palace and Travancore royal house
In 1705 (ME 880) the son and two daughters of Ittammar Raja of Beypore Thattarikovilakam, a Kolathunadu royal house, were adopted into the Royal house of Venad. Ittammar Raja's sister and her sons, Rama Varma and Raghava Varma, settled in Kilimanoor and married the now adopted sisters. Marthanda Varma, the founder of the Kingdom of Travancore, was the son of Raghava Varma. The nephew of Raghava Varma, Ravi varma Koil Thampuran, married the sister of Marthanda Varma. Their son became known as Dharma Raja Kartika Thirunnal Rama Varma.
In 1740 when an allied force, led by Dutchman Captain Hockert supporting the Deshinganadu King, attacked Venad, an army from Kilimanoor resisted and then defeated them. Although a small victory, this was the first time an Indian army had defeated a European power. In 1753, in recognition of this feat, Marthanda Varma exempted the areas controlled by the Kilimanoor palace from taxes, and granted them autonomous status. The present palace complex was built at this time, together with the Ayyappa temple. for the family deity,Sastha or Ayyapan.
Velu Thampi Dalawa held meetings at Kilimanoor palace while planning uprisings against the British. He handed over his sword at the palace before going into his final battle against the British, and India's first President, Dr Rajendra Prasad received this sword from the palace and it is now kept in the National Museum in Delhi.

Koyikkal Palace


Koyikkal Palace is located in Thiruvananthapuram district. The main attractions of this palace include the Palace and two museums. The museums are the Folklore Museum and Numismatics Museum which is set up by the Department of Archaeology. All these make it an important tourist destination and attract a large crowd. This palace was the palace of Umayamma rani from Venad Royal family. The palace is in the form of Nalukettu which is traditional style architecture. It has slanting roofs and there is a courtyard inside the palace. The tourists coming to this historical place can explore the museum and understand the past lives of Travancore kingdom in Kerala.

The Folklore museum was established in the year 1992 and occupies the first floor of the palace. It has items such as musical instruments, utensils, occupational tools, folk art models etc. showcased here. Some rare articles such as copper utensils, Thaaliyola (manuscripts), Chilambu (anklets), Nanthuni which is a musical instrument are exhibited here. All these are proof of the cultural heritage of our state.

Numismatic museum is located in the ground floor of the Koyikkal palace. Here coins of different countries and different periods in history are present here. These are all rare items and indicate the trade relation of this place in the history. Some rare coins such as ‘Karsha’ which is the most valuable Indian coin believed to be around 2500 years old; ‘Rasi’ which is the World’s smallest coin are displayed here. This museum also has coins from the Gwalior family, Hyder Ali, Tipu Sultan etc. The oldest coins used in Kerala such as Ottaputhen, Erattaputhen, Kaliyugarayan Panam etc are also kept here for display.

How to Reach
District : Thiruvananthapuram
Nearest Bus Station : Thiruvananthapuram central bus station
Nearest Railway Station : Thiruvananthapuram railway station at a distance of 18 kms
Nearest Airport : Thiruvananthapuram International Airport at a distance of 24 kms

Kanakakunnu Palace

Kanakakunnu Palace is on of the major landmarks of Thiruvananthapuram situated atop a hill surrounded by sprawling meadows. It is situated at Vellayambalam near the Napier Museum . The Kanakakunnu Palace was constructed during the time of the Travancore King, His Highness Sree Moolam Tirunal (1885-19240). It was here that the royal family entertained their guests and held banquets. Even tennis courts were constructed in the premises by Hiss Highness Sree Chithira Tirunal. The interiors are decorated with large crystal chandeliers and exquisite pieces of royal furniture and indicate the ultimate of royalty. Today the palace is a heritage monument and belongs to the tourism wing of the state government. It is the venue for cultural meets and programmes. The serene palace grounds are an ideal location for a family to spend an evening. The Nisagandhi open-air auditorium, within the Kanakakunnu Palace compound, is the venue of dance festivals and other cultural shows. The Sooryakanthi auditorium here is a popular venue for exhibitions and trade fairs. The international food festival is also held at the Kanakakunnu Palace grounds.